Middag

Hej!

Har haft en trevlig första dag här med familjen. Har precis ätit en god, indisk måltid. Det var mycket starka smaker, curry, har ofta vete eller ris. Fick en smarrig kycklinggryta med goda, tunna vedugnseldade bröd.
Kycklingen var bara till mig, för de flesta hinduer är vegetarian, så även min familj. Men de hade gjort kyckling för de visste att jag åt det. Men jag har sagt till dom att jag också kan äta bara vegetarisk när jag är här.
De är vegetarianer för att hinduer tror att när man dör föds du om till något nytt, och beroende på vad du har gjort i livet innan får du ett bättre eller sämre liv, livet efter. Du bedöms på karman som du har samlat under livet. Karman är som en ryggsäck som innehåller allt du har gjort i livet, och om du har varit god, och hederlig har du bra karma. Men om du inte har varit duktig, kanske snattat eller mördat då har du dålig karma, och föds om till kanske en myra. Alltså betyder det att i grisen, kossan eller kycklingen som vi äter, det skulle kunna vara min gamla mormor som dog för 1 år sedan. Det är som om vi äter upp deras själ och det vill vi inte, därför äter de inte kött.

I morgon ska jag med Harsha och hälsa på i skolan.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0